15 března 2017

Mé filmové studio 1956


Jako „študý chudent“, jsem si občas rád přivydělával, coby komparsista, tehdy pro mne „těžký prachy“ 100 Kčs/den. Ovšem, když se mi podařilo se přimotat do přímého záběru, tak to byly 400 Kčs a když jsem si přinesl vlastní rekvizitu, třeba určitý oblek nebo kufr a pod., byl za to extra příplatek dalších 100 Kčs. Čili tím jsem takzvaně „přičuchl“ k filmování a navíc jsem se „in natura“ setkal s mnohými slavnými herci jako byli J.Werich, R.Lukavský, J.Vojta, J.Marvan, V.Voska, O.Nový a daší. Působil jsem tak v mnoha filmech a byl jsem dokonce uváděn v titulcích až nakonec pod pseudonymem  »A JINÍ«...

To mně vnuklo nápad, že bych si sám mohl doma natočit nějaký film. Ovšem v tehdejších poměrech to pro mne nebylo vůbec finančně myslitelné. Až když jsem zjistil, že naše firma ČZM má pro své zaměstnance k zapůjčení jednak malou kameru k natáčení na 8-mm film a také promítačku, tak jsem zajásal. To bylo pro mne rozhodující a tři krabičky černobílého filmu jsem si holt zakoupil ze svého. Pak ovšem bylo potřeba mít pro interní záběry reflektor, na což jsem už finančně nestačil a tak jsem si pomohl jinak. Nakoupil jsem si několik 100 W žárovek na napětí 120 V. Po připnutí na 220 V taková žárovka vydávala ohromný šajn jako 500 W, ovšem asi po osmi vteřinách praskla, proto jsem musel dělat jen krátké záběry, ale přesto spotřeba žárovek byla enormní.

 Potom už pouze stačilo napsat scénář, koupit líčidla, udělat titulky a vyrobit potřebné rekvizity, jako třeba papírový cylindr. Coby herce jsem zainteresoval oba mé rodiče, manželku i sestru. Sám jsem byl režisér, kameraman a hlavní herec. Jednu neděli se točily interíéry v našem obýváku a příští neděli exteriéry na zahradě. Když jsem byl na scéně já, převzala kameru sestra Blanka.

V hlavní roli Fred Flog jsem byl sám, elegantní polosoukromý polodetektiv, nosící občas černý cylindr. Moje matka hrála paní Livingstonovou, jejíž pracovní náplň spočívala v lakování si nehtíků. Herecky vynikal můj otec, proto dostal dvě role, jednak tedy byl jako šíleně bohatý továrník Livingstone a dvanak padouchem a živlem nežádoucím, zvaným "Krvavý Jack", čili v nalíčení se nepozná, že se zde jedná o dvoj-roli téhož herce...

Moje manželka Milena se vtělila do role dcery Livingstoneových, coby krásná Winifred  a  její blond kamarádku Gladys sehrála moje sestra Blanka. Celý scénář byl z hlediska maximálního šetření filmového materiálu přesně rozpočítán na vteřiny do jednotlivých scének, což musel stále někdo, kdo právě nebyl na scéně, kontrolovat se stopkami v ruce.

Skoro Každá scénka se zkoušela až několikrát nanečisto, ne snad kvůli dosti chabým hereckým výkonům, ale z důvodu dodržení předepsaných vteřin. Když se pak jelo "na ostro", přihodily se naprosto, nečekané zádrhele. Příkladně při rvačce Freda Floga s Krvavým Jackem okrádajícího Gladys o náhrdelník, který  nešel rozepnout. Až když praskla žárovka v reflektoru, věděli jsme, že se časový plán nedodržel a film nám dojde dříve než se dostaneme k happyendu. Prostě, byl to nervák a mně už z toho kolikrát flísaly  nervy...

Děj filmu byl jednoduchý, avšak strhující, měla to být parodie na detektivní román. Začíná to tak, že krásná Winifred si právě čte na louce nějakou hodnotnou knížku, když je náhle přepadena Krvavým Jackem, tento ji ohrožuje kuchyňským nožem. Sebere jí všechny šperky: prsten, řetízek a náramek. Nešťastná dívka přijde domů s pláčem a vysvětluje rodičům, co se stalo. Její otec se rozhodne angažovat slavného detektiva Freda Floga. Ten přijde k nim na návštěvu a jenom tak, jakoby mimochodem, aby je uklidnil, jim předvede něco ze svých vrcholných kouzel s cylindrem. Z cylindru i z rukávů, nikoliv však z nosu, začne tahat holuby a další gumová zvířátka, tedy hračky malého Mirečka. Tímto jsem si zároveň vyzkoušel filmové triky na bázi přerušeného záběru. Film je pochopitelně němý, což ztížilo již tak dost vysoké nároky na herecký projev účinkujících, kteří se museli ze všech sil snažit, aby němý film aspoň díky posuňkům zůstal srozumitelným.

Fred Flok se pak v přestrojení vagabunda vydal k chaloupce Krvavého Jacka, kterou představuje zahradní kůlna na hrábě a všelijaké haraburdí. Detektivovo bystré očko spatří, jak podlý Jack opodál právě okrádá jinou dívku Gladys. Vrhne se na něj, zdolá ho a vezme mu všechny uloupené šperky, které má ten padouch náhodou u sebe a vrátí je oběma dívkám Gladyse i Winifredě. Otec Livingstone ho chce odměnit balíkem bankovek, ale Fred Flog peníze odmítne a požádá ho o ruku jeho dcery Winifred. Pak už jen následuje nezbytný polibek a happyend.

PS.: Pro lepší názornost tohoto článku jsem z filmu vyskenoval fotky učinkujících, což z 8 mm filmu starého 62 let je opravdové unikum, takže prosím laskavého čtenáře o tolerování značně nejasných až mlhavých snímků všech osob...

Žádné komentáře: